De lessen van VK-Oost

VK-Oost beschikt over een tienjarige database met een schat aan gegevens van haar circa 350 leden. De verzamelde KringloopWijzer-data worden jaarlijks gerapporteerd en besproken in de meer dan 30 studiegroepen. Daar leren de deelnemende boeren van elkaar. Maar wat zijn nu de belangrijkste conclusies uit die langjarige reeks van data?

Wie?

VK-Oost, de opvolger van VKA, is een lerend netwerk van en voor de landbouw in Oost-Nederland. VK-Oost zet zich samen met leden, partners, experts en overheden in voor een beter perspectief en bestaansrecht voor de grondgebonden landbouw in Oost-Nederland. In groepsverband en in projecten wordt nieuwe kennis ontwikkeld en leren boeren van elkaar.

Wat?

Het doel van “De lessen van VK-Oost” is het vinden van antwoorden op belangrijke strategische, vaktechnische en milieukundige vraagstukken op het gebied van stikstofemissies, broeikasgassen en bodemvruchtbaarheid door het analyseren van de unieke dataset van VK-Oost.

Waarom?

De uitkomsten van de data-analyse laten zien hoe ver de door de leden van VK-Oost gevolgde aanpak van kringlooplandbouw ons brengt in het realiseren van maatschappelijke en bedrijfsgebonden doelen ten aanzien van stikstof, klimaat en bodemvruchtbaarheid in de Achterhoek. Dit versterkt het lerende netwerk van boeren en draagt bij aan het toekomstperspectief van de agrosector in de regio en daarmee aan de leefbaarheid op het platteland. De uitkomsten van de analyses zijn overigens niet alleen relevant voor de VK-Oost-leden, maar ook voor strategische partners, bestuurders, beleidsmakers en agrariërs elders in ons land. Daarmee draagt dit project bij aan de verdere profilering van de Achterhoek als koploper op het gebied van maatschappelijk gewenste kringlooplandbouw.

Hoe?

Het project start met het opschonen en aanvullen van de database, daarna het aanscherpen en prioriteren van de vragen en hypotheses en gevolgd door de data-analyse, interpretatie en concludering. Alles wordt beschreven in een eindrapportage en gepresenteerd aan leden en partners. Uiteindelijk wordt een communicatie-actieplan opgesteld voor het uitdragen van de resultaten aan overige geïnteresseerde agrariërs, het brede algemene publiek en bestuurders en beleidsmakers.