We zijn dit jaar erg tevreden hoe het betaalproces is verlopen. Vorig jaar vond de eerste betalingsronde plaats. Deze ronde kende de nodige opstartproblemen voor zowel RVO.nl als voor de collectieven. Dit jaar heeft RVO.nl ons tijdig en conform afspraak in februari uitbetaald. En hebben wij op onze beurt ook nagenoeg alle deelnemers, die in 2017 jaarlijks beheer via VALA hadden, op tijd kunnen uitbetalen.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) is verantwoordelijk voor uitbetaling aan de collectieven. RVO.nl streeft er naar om jaarlijks in februari tot uitbetaling van het voorgaande beheerjaar over te gaan. Pas na ontvangst van de betaling van RVO.nl, kan VALA u als individuele deelnemer uitbetalen. Onze inzet is om dat binnen 4 weken na ontvangst van de betaling van RVO.nl te doen. Dit jaar is dat op (een enkele uitzondering na) voor alle deelnemers gelukt.
VALA maakt bij de uitbetaling van de beheervergoeding onderscheid tussen jaarlijks en periodiek beheer.
Periodiek beheer: uitbetaling na uitvoering
De beheerpakketten met periodiek beheer, zoals grote poel, knotbomen, bosjes en singels, betalen we niet jaarlijks uit, maar na uitvoering. Nadat wij van u een melding hebben ontvangen dat het werk is uitgevoerd en onze coördinatoren bevestigen dat dit correct is gebeurd, betaalt VALA maandelijks het uitgevoerde periodieke beheer uit.
Heeft u deze winter landschapsonderhoud uitgevoerd? Stuur dan een ingevuld meldingsformulier naar uw lokale coördinator van VALA.
Jaarlijks beheer: uitbetaling in februari / maart
De deelnemers waar geen ‘bijzonderheden’ voor waren, hebben direct uitbetaald gekregen. De tweede groep uitbetalingen betrof deelnemers waar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWa) of wij als collectief zelf in het veld zaken hebben geconstateerd die niet volgens beheerafspraak zijn. In dat geval heeft VALA de desbetreffende deelnemer een brief gestuurd, waarin een toelichting is gegeven wat daar is geconstateerd is. In sommige gevallen heeft dit geleid tot een financiële korting op de beheervergoeding.
Alle deelnemers die in 2017 jaarlijks beheer via VALA hadden, hebben hun vergoeding voor het jaarlijks beheer en bijbehorende betaalspecificatie inmiddels ontvangen. Bent u van mening dat dit voor u niet het geval is? Laat het ons dan weten via info@de-vala.nl, dan zoeken we het voor u uit.
De uitbetaling kan per beheereenheid een klein beetje afwijken van het bedrag dat op uw beheercontract staat. De oorzaak hiervoor is een verschil in de intekening in SCAN-GIS op het moment dat u uw beheercontract heeft ontvangen. Het kan voorkomen dat er na intekening nog wijzigingen in de AAN-laag of perceelregistratie hebben plaatsgevonden.