Veelgestelde vragen
We hebben alle veelgestelde vragen voor u op een rijtje gezet. Heeft u een andere vraag? Neem dan vooral contact op met uw gebiedscoördinator.
Algemene vragen
Er zijn drie hoofdstappen om te bepalen of u in aanmerking komt voor deelname aan de ANLb-regeling:
- Uw percelen moet door de provincie zijn aangewezen als leefgebied voor agrarisch natuurbeheer
- Het door u gewenste beheer moet voldoende bijdragen aan het halen van de natuurdoelen in de Achterhoek
- En tot slot moet er nog budget beschikbaar zijn
Lees onze brochure Meedoen met agrarisch natuur- en landschapsbeheer
Of neem direct contact op met de gebiedscoordinator in uw gemeente. Zij vertellen u graag wat er wel en niet mogelijk is.
Neem contact op met uw gebiedscoördinator en bespreek wat uw wensen zijn. De gebiedscoördinator zal aangeven wat er wel en niet mogelijk is en indien mogelijk het contract aanpassen.
In principe niet. Wij sluiten contracten af t/m 31 december 2028. Als er wijzigingen zijn bijvoorbeeld door verkoop van het perceel, gaan wij graag in overleg met de nieuwe eigenaar of hij/zij het beheer kan voortzetten.
Zijn er problemen met het beheer, overleg dan vooral met uw gebiedscoördinator welke ruimte er is om af te wijken van de beheervoorschriften waardoor het beheer verbetert.
Ja, dat kan. Voorwaarde is wel dat het beheer plaatsvindt op landbouwgrond of een landschapselement grenzend aan landbouwgrond.
Denk er dan ook aan om u te registreren bij RVO en uw perceelsregistratie correct in te vullen. Mocht u hier vragen over hebben dan kunt u contact opnemen met de gebiedscoördinator.
Beheer
Nee, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn.
Dit mag alleen met toestemming van de gebiedscoördinator. Overleg daarom altijd met uw gebiedscoördinator waar u tegenaan loopt en wat er mogelijk is.
Nee, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn.
Dit mag alleen met toestemming van de gebiedscoördinator. Overleg daarom altijd met uw gebiedscoördinator waar u tegenaan loopt en wat er mogelijk is.
De onderhoudsperiode die is opgenomen in het beheerpakket is afgestemd op de levenscyclus van doelsoorten.
Zo is de onderhoudsperiode van poelen afgestemd op het moment dat er zo min mogelijk amfibieën in de poel zitten en houdt onderhoudsperiode van hakhoutbeheer rekening met de broedtijd van vogels.
Neem contact op met uw gebiedscoördinator en bespreek welke mogelijkheden er zijn. Het aanpakken van invasieve exoten vraagt vaak een lange periode van consequent en specifiek beheer.
In principe is bemesting op botanisch of kruidenrijk grasland niet toegestaan.
In sommige gevallen, wanneer percelen al sterk verschraald en/of verzuurd zijn, kan het goed zijn om een beperkte mestgift toe te passen. Hier is altijd vooraf toestemming van de gebiedscoördinator voor nodig. Neem daarom tijdig contact op.
Financiën en administratie
Op onze Kennispagina vindt u een toelichting:
Op onze Kennispagina vindt u een toelichting:
De jaarlijkse beheervergoeding wordt normaal gesproken in februari van het daaropvolgende jaar uitbetaald, nadat VALA de uitbetaling van RVO heeft ontvangen.
Specifiek voor beheerjaar 2023, verwachten we dat we in maart 2024 kunnen uitbetalen. Zie ook ons nieuwsbericht over de verlate uitbetaling door RVO.
Periodiek beheer betaalt VALA uit nadat u een gereedmelding bij ons heeft ingediend en wij het uitgevoerde beheer in het veld hebben gecontroleerd.